ျမန္မာ နအဖ စစ္အစိုးရမွ က်င္းပမည္ဆိုေသာ ၂ဝ၁ဝ ေရြးေကာက္ပြဲကို လက္မခံႏိုင္ပါ
က်ေနာ္တို႔ ဂ်ပန္ေရာက္ ဒီမိုကေရစီ အင္အားစု အားလံုးရဲ႕ ၂ဝ၁ဝ ေရြးေကာက္ပြဲ ဆန္႔က်င္ေရး ေကာ္မတီ (ဂ်ပန္)က ၃-၁ဝ-၂ဝ၁ဝ ေန႔ အစည္းအေဝးမွာ အတည္ျပဳလိုက္တဲ့ “ဘာေၾကာင့္ ၂ဝ၁ဝ ေရြးေကာက္ပြဲကို လက္မခံရသလဲ” ဆိုတဲ့ စာတမ္း ျဖစ္ပါတယ္။
ဒီစာတမ္းျဖစ္ေပၚလာဖို႔ က်ေနာ္တို႔အားလံုးက ဝိုင္းဝန္း လုပ္ေဆာင္ခဲ့ၾကတာ ျဖစ္ပါတယ္။
ဒါကို အေျခခံၿပီး ၂ဝ၁ဝ ေရြးေကာက္ပြဲကို လက္မခံဖို႔၊ ေရြးေကာက္ပြဲရလဒ္ကို အသိအမွတ္မျပဳဖို႔ ႏိုင္ငံတကာ အသိုင္းအဝိုင္းမွာ လက္လက္ လႈပ္ရွားသြားမွာ ျဖစ္ပါတယ္။
ဂ်ပန္နဲ႔ အဂၤလိပ္လိုလည္း ဘာသာျပန္ေနၿပီ ျဖစ္ပါတယ္။ အကူအညီ ေပးႏိုင္သူမ်ားကိုလည္း လိႈက္လွဲစြာ ဖိတ္ေခၚပါတယ္။
ဘယ္သူမဆို မိမိတို႔ လက္လွမ္းမီရာအထိ အက်ယ္ျပန္႔ဆံုး တဆင့္ ျပန္လည္ ျဖန္႔ေပးေစလိုပါတယ္။
ျပည္တြင္းထဲထိ က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ ေရာက္ႏိုင္ေအာင္ ႀကိဳးစားေပးၾကပါ။
အာဏာရူး အာဏာရွင္ စစ္ေခါင္းေဆာင္ လက္တဆုပ္စာရဲ႕ အတုအေယာင္ ၂ဝ၁ဝ ေရြးေကာက္ပြဲကုိ လက္မခံပဲ ရသမွ် တိုက္ဖ်က္ၾကပါစို႔။
ဒီမိုကေရစီ အေရးေတာ္ပံု ေအာင္ရမည္။
ျပန္ၾကားေရး
၂ဝ၁ဝ ေရြးေကာက္ပြဲ ဆန္႔က်င္ေရး ေကာ္မတီ (ဂ်ပန္)
ဂ်ပန္ႏိုင္ငံေရာက္ ျမန္မာ့ဒီမိုကေရစီ အင္အားစုတို႔က လာမည့္ ႏိုဝင္ဘာလ (၇)ရက္တြင္ က်င္းပမည့္ ေရြးေကာက္ပြဲ မ်ားအား ေအာက္ေဖာ္ျပပါ အေၾကာင္းရင္းမ်ားေၾကာင့္ လက္မခံႏိုင္ပါ။
ဒီစာတမ္းျဖစ္ေပၚလာဖို႔ က်ေနာ္တို႔အားလံုးက ဝိုင္းဝန္း လုပ္ေဆာင္ခဲ့ၾကတာ ျဖစ္ပါတယ္။
ဒါကို အေျခခံၿပီး ၂ဝ၁ဝ ေရြးေကာက္ပြဲကို လက္မခံဖို႔၊ ေရြးေကာက္ပြဲရလဒ္ကို အသိအမွတ္မျပဳဖို႔ ႏိုင္ငံတကာ အသိုင္းအဝိုင္းမွာ လက္လက္ လႈပ္ရွားသြားမွာ ျဖစ္ပါတယ္။
ဂ်ပန္နဲ႔ အဂၤလိပ္လိုလည္း ဘာသာျပန္ေနၿပီ ျဖစ္ပါတယ္။ အကူအညီ ေပးႏိုင္သူမ်ားကိုလည္း လိႈက္လွဲစြာ ဖိတ္ေခၚပါတယ္။
ဘယ္သူမဆို မိမိတို႔ လက္လွမ္းမီရာအထိ အက်ယ္ျပန္႔ဆံုး တဆင့္ ျပန္လည္ ျဖန္႔ေပးေစလိုပါတယ္။
ျပည္တြင္းထဲထိ က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ ေရာက္ႏိုင္ေအာင္ ႀကိဳးစားေပးၾကပါ။
အာဏာရူး အာဏာရွင္ စစ္ေခါင္းေဆာင္ လက္တဆုပ္စာရဲ႕ အတုအေယာင္ ၂ဝ၁ဝ ေရြးေကာက္ပြဲကုိ လက္မခံပဲ ရသမွ် တိုက္ဖ်က္ၾကပါစို႔။
ဒီမိုကေရစီ အေရးေတာ္ပံု ေအာင္ရမည္။
ျပန္ၾကားေရး
၂ဝ၁ဝ ေရြးေကာက္ပြဲ ဆန္႔က်င္ေရး ေကာ္မတီ (ဂ်ပန္)
ဂ်ပန္ႏိုင္ငံေရာက္ ျမန္မာ့ဒီမိုကေရစီ အင္အားစုတို႔က လာမည့္ ႏိုဝင္ဘာလ (၇)ရက္တြင္ က်င္းပမည့္ ေရြးေကာက္ပြဲ မ်ားအား ေအာက္ေဖာ္ျပပါ အေၾကာင္းရင္းမ်ားေၾကာင့္ လက္မခံႏိုင္ပါ။
လက္မခံႏိုင္ရသည့္ အေၾကာင္းရင္းမ်ား
အေၾကာင္းရင္း (၁) ၂ဝဝ၈ ႏိုင္ငံဖြဲ႔စည္းပံု အေျခခံဥပေဒ
၁၉၈၈ခုႏွစ္ တႏိုင္ငံလံုးမွ ဒီမိုကေရစီ ေတာင္းဆိုသည့္ လူထုအံုႂကြမႈႀကီးကို စစ္တပ္က လက္နက္ျဖင့္ ရက္စက္ ၾကမ္းၾကဳတ္စြာ ပစ္ခတ္ ၿဖိဳခြဲ ႏွိမ္ႏွင္းၿပီး ၁၈-၉-၁၉၈၈ ေန႔တြင္ အာဏာသိမ္းယူလိုက္သည့္ စစ္အစိုးရ (ႏိုင္ငံေတာ္ ၿငိမ္ဝပ္ပိျပားမႈ တည္ေဆာက္ေရး အဖြဲ႔) (အတိုေကာက္-နဝတ)က ၂၇-၅-၁၉၉ဝ ေန႔တြင္ က်င္းပေပးခဲ့ေသာ ပါတီစံု ဒီမိုကေရစီ ေရြးေကာက္ပြဲ၌ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ ဦးေဆာင္ေသာ အမ်ဳိးသားဒီမိုကေရစီအဖြဲ႔ခ်ဳပ္က မဲအျပတ္အသတ္ျဖင့္ အႏိုင္ရရွိခဲ့သည္။
သို႔ေသာ္ အာဏာသိမ္း နဝတ စစ္အစိုးရသည္ အမ်ဳိးသားဒီမိုကေရစီအဖြဲ႔ခ်ဳပ္အား အစိုးရဖြဲ႔ရန္ အာဏာလႊဲေျပာင္း ေပးျခင္း မရွိပဲ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ေရးဆြဲမည့္ လႊတ္ေတာ္အတြက္ ေရြးေကာက္ပြဲ က်င္းပျခင္းသာ ျဖစ္သည္ဟု ေျပာင္ေျပာင္တင္းတင္းပင္ လိမ္ညာခဲ့သည္။ ထို႔ေနာက္တြင္ နဝတ စစ္အစိုးရက ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ေရးဆြဲမည့္ လႊတ္ေတာ္ ေခၚယူေရးအစား အမ်ဳိးသားညီလာခံ ေခၚယူေရးသို႔ ေျပာင္းလဲလိုက္ျပန္ကာ ၉-၁-၁၉၉၃ ေန႔တြင္ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ေရးဆြဲမည့္ အတုအေယာင္ အမ်ဳိးသားညီလာခံကို စတင္ က်င္းပလိုက္သည္။
ယင္းအမ်ဳိးသား ညီလာခံတြင္ တက္ေရာက္ခြင့္ရွိသူ (၇ဝ၂) ဦး သတ္မွတ္လ်က္ ၁၉၉ဝ ေရြးေကာက္ပြဲအႏိုင္ရ လႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္ အားလံုးကို တက္ေရာက္ခြင့္မျပဳပဲ ခြဲတမ္းစနစ္ျဖင့္ အႏိုင္ရ ႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ားမွ (၉၂)ဦး ႏွင့္ တသီးပုဂၢလ (၇)ဦးကိုသာ တက္ေရာက္ေစျခင္း၊ က်န္ရွိသူ (၆ဝဝ)ေက်ာ္မွာ ေရြးေကာက္ပြဲျဖင့္ လူထုကို ကိုယ္စားျပဳခဲ့ျခင္းမရွိပဲ နဝတ စိတ္တိုင္းက် ေရြးခ်ယ္ထားသူမ်ားသာ ျဖစ္ေနျခင္း၊ ထို႔ျပင္ ေရးဆြဲမည့္ အေျခခံဥပေဒ မူၾကမ္းတြင္ “အနာဂတ္ႏိုင္ငံေတာ္၏ အမ်ဳိးသားႏိုင္ငံေရး ဦးေဆာင္မႈ က႑တြင္ တပ္မေတာ္က ပါဝင္ထမ္းေဆာင္ ႏိုင္ေရး” ႏွင့္ လူထုက ေရြးေကာက္စရာ မလိုေသာ စစ္တပ္မွ ၂၅ % တိတိ အလိုအေလ်ာက္ ပါဝင္ ေနရာယူခြင့္ ျပဳေရး တို႔ကို အတင္းအၾကပ္ ထည့္သြင္း ေရးဆြဲခိုင္းခဲ့သည္။
တရားမွ်တမႈ မရွိျခင္းႏွင့္ ဒီမိုကေရစီကို အစစ္အမွန္ ေဖာ္ေဆာင္ႏိုင္ရန္ လမ္းစမရွိျခင္းေၾကာင့္ ၂၈-၁၁-၁၉၉၅ ေန႔တြင္ အမ်ဳိးသားဒီမိုကေရစီအဖြဲ႔ခ်ဳပ္က အမ်ဳိးသားညီလာခံမွ သပိတ္ေမွာက္ ထြက္ခြာလာခဲ့သည္။
၁၅-၁၁-၁၉၉၇ ေန႔တြင္ နဝတမွ “ႏိုင္ငံေတာ္ ေအးခ်မ္းသာယာေရးႏွင့္ ဖြံ႔ၿဖိဳးေရးေကာင္စီ” (အတိုေကာက္- နယက၊ လူထုအေခၚ နအဖ) အမည္သစ္သို႔ ေျပာင္းလဲခဲ့သည့္ စစ္တပ္ေခါင္းေဆာင္မ်ားသည္ ၎တို႔အာဏာ ဆက္လက္ ခ်ဳပ္ကိုင္ႏိုင္မည့္ ႏိုင္ငံဖြဲ႔စည္းပံု အေျခခံဥပေဒ ျဖစ္ေပၚလာေရးအတြက္ နည္းမ်ဳိးစံုျဖင့္ လွည့္ပတ္၍ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ က်င္းပေနေသာ အမ်ဳိးသားညီလာခံကို ၃၁-၇-၂ဝဝ၇ ေန႔တြင္ အဆံုးသတ္လိုက္သည္။
အဆိုပါ အတုအေယာင္ အမ်ဳိးသားညီလာခံမွ ေရးဆြဲလိုက္ေသာ ႏိုင္ငံဖြဲ႔စည္းပံု အေျခခံဥပေဒ (မူၾကမ္း) တြင္ ပါဝင္သည့္ အဓိကအခ်က္မ်ားအနက္ အနာဂတ္ကာလတြင္လည္း စစ္တပ္မွ အႏိုင္က်င့္ ဗုိလ္က်စိုးမိုးခြင့္ ျပဳထားသည့္ အခ်က္အခ်ဳိ႕မွာ ေအာက္ပါအတိုင္း ျဖစ္သည္။
1. မည္သည့္အေၾကာင္းျဖင့္မဆို စစ္တပ္မွ အခ်ိန္အခါမေရြး အာဏာသိမ္းခြင့္ ျပဳထားျခင္း၊
2. လူ႔အခြင့္အေရးမ်ားဆိုင္ရာ၊ ရာဇဝတ္မႈမ်ားဆိုင္ရာတို႔တြင္ စစ္တပ္၏ က်ဴးလြန္ၿပီး၊ က်ဳးလြန္ဆဲ ျပစ္မႈမ်ားအေပၚ ဥပေဒအရ ေနာက္ေၾကာင္းျပန္ အာဏာသက္ေရာက္ျခင္းမရွိေစရဟု အကာအကြယ္ေပးထားျခင္း၊
3. စစ္တပ္၏ အသံုးစရိတ္အဝဝကုိ လြတ္လပ္စြာ ခြင့္ျပဳေပးထားၿပီး လႊတ္ေတာ္မွ ဝင္ေရာက္ စြက္ဖက္ခြင့္ မရွိျခင္း၊
4. စစ္တပ္မွ က်ဳးလြန္ေသာ ျပစ္မႈဆုိင္ရာမ်ားအေပၚ စစ္ခံုရံုး၏ ဆံုးျဖတ္ခ်က္သည္သာ ေနာက္ဆံုးအတည္ ျဖစ္ေစၿပီး ႏုိင္ငံေတာ္တရားရုံးမွ စြက္ဖက္ စီရင္ပိုင္ခြင့္ မရွိျခင္း၊
5. ျပည္သူတို႔က ေရြးခ်ယ္ တင္ေျမွာက္ျခင္း မရွိေသာ သမၼတ အပါအဝင္ လက္ရွိစစ္မႈထမ္း (၅) ဦး၊ စစ္မႈထမ္း ေဟာင္း (၄) ဦးႏွင့္ အရပ္သား (၂) ဦးသာ ပါဝင္ေသာ အမ်ဳိးသား ကာကြယ္ေရးႏွင့္ လံုျခံဳေရးေကာင္စီသည္ ႏိုင္ငံေတာ္၏ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး၊ ဥပေဒျပဳေရးႏွင့္ တရားစီရင္ေရး အာဏာ (၃) ရပ္စလံုးကုိ အျပည့္အဝ ထိန္းခ်ဳပ္ ထားျခင္း။
စစ္တပ္မွ လံုးဝႀကီးစိုး ခ်ယ္လွယ္ထားႏိုင္မည့္ အေျခခံဥပေဒတြင္ ျပည္သူတဦးခ်င္းအတြက္ လူ႔အခြင့္အေရးမ်ား ရပိုင္ခြင့္ႏွင့္ တရားဥပေဒ၏ အကာအကြယ္ကို ရယူပိုင္ခြင့္အျပင္ ဒီမိုကေရစီစံႏႈန္းမ်ား အေပၚ၌လည္း အာမခံခ်က္ မ်ား အျပည့္အဝ ေပးထားသည္ကို မေတြ႔ရပါ။ ျပည္သူတို႔၏ အက်ဳိးစီးပြားမ်ားကို လစ္လ်ဴရႈလ်က္ စစ္ေခါင္းေဆာင္ တို႔၏ အက်ဳိးစီးပြားမ်ားအတြက္သာ ဦးစားေပးထားသည္ကို အထင္အရွား ေတြ႔ရသည္။
အဆိုပါ ႏိုင္ငံဖြဲ႔စည္းပံု အေျခခံဥပေဒ (မူၾကမ္း)ကို စစ္အာဏာရွင္တို႔က တဖက္သပ္ စိတ္ႀကိဳက္ ေရးဆြဲခဲ့ရံုသာမက မသမာေသာ နည္းလမ္းမ်ားျဖင့္လည္း အဓမၼ အတည္ျပဳ ျပဌာန္းခဲ့သည္။ အေျခခံဥပေဒ(မူၾကမ္း) အတြက္ ျပည္လံုးကြၽတ္ မဲဆႏၵခံယူပြဲ က်င္းပခ်ိန္မွာ ၂ဝဝ၈ ခုႏွစ္ ေမလ (၂၄) ရက္ ျဖစ္သည္။ လူေပါင္း ၁၃၄ဝဝဝ (တသိန္း သံုးေသာင္းေလးထာင္) ေက်ာ္ ေသဆံုး-ေပ်ာက္ဆံုး၍ ၂ သန္းေက်ာ္ အိုးအိမ္မဲ့ေနခဲ့ရေသာ နာဂစ္မုန္တိုင္း တိုက္ခတ္ၿပီး (၂၂) ရက္အၾကာ တတိုင္းျပည္လံုး ကယ္ဆယ္ေရးလုပ္ငန္းမ်ားျဖင့္ အလုပ္မ်ားေနခ်ိန္တြင္ အဆိုပါ မဲဆႏၵခံယူပြဲကို လူသန္းေပါင္းမ်ားစြာက မဲပင္ မထည့္လိုက္ရပဲ က်င္းပသြားျခင္း ျဖစ္သည္။
သို႔ျဖစ္၍ ဤ ၂ဝဝ၈ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒကို လႊတ္ေတာ္မွ တရားဝင္ အတည္ျပဳမည္ ဆိုကာ က်င္းပေသာ ၂ဝ၁ဝ ေရြးေကာက္ပြဲအား လံုးဝ လက္မခံႏိုင္ရျခင္း ျဖစ္သည္။
အေၾကာင္းရင္း (၂) ၂ဝ၁ဝ ေရြးေကာက္ပြဲ ေကာ္မရွင္ႏွင့္ ေရြးေကာက္ပြဲ ဥပေဒမ်ားႏွင့္ နည္းဥပေဒမ်ား
(က) လက္ရွိ အာဏာပိုင္ နအဖက ၁၉၈၉ ခုႏွစ္၌ ဖြဲ႔စည္းခဲ့ေသာ ေရြးေကာက္ပြဲ ေကာ္မရွင္ကို ဖ်က္သိမ္းေၾကာင္းႏွင့္ ေရြးေကာက္ပြဲ ေကာ္မရွင္အသစ္ကို ဖြဲ႔စည္းေၾကာင္း ၂ဝ၁ဝ မတ္လ (၈) ရက္တြင္ ေၾကညာခဲ့သည္။ ဤသို႔ လုပ္ေဆာင္ခဲ့ရာတြင္
၁၉၈၉ ခုႏွစ္ ေရြးေကာက္ပြဲေကာ္မရွင္မွ ႀကီးၾကပ္လုပ္ေဆာင္သည့္ ၁၉၉ဝျပည့္ႏွစ္ ေရြးေကာက္ပြဲ ရလဒ္ကို အာဏာပိုင္တို႔က မည္သို႔မွ် အသိအမွတ္ျပဳျခင္း မရွိပဲ၊ တဖန္ ၁၉၈၉ ခုႏွစ္ ႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ား မွတ္ပံုတင္ျခင္း ဥပေဒအရ ဖြဲ႔စည္းထားေသာ ႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ားအား ႀကိဳတင္အေၾကာင္းၾကား၊ တုိင္ပင္ ေဆြးေႏြးျခင္း မရွိပဲႏွင့္ ၁၉၈၉ ခုႏွစ္ အဆိုပါ ေရြးေကာက္ပြဲေကာ္မရွင္ ဖ်က္သိမ္းလ်က္ တဖက္သပ္ လုပ္ေဆာင္ျခင္း။
အသစ္ထပ္မံ ဖြဲ႔စည္းေသာ ေရြးေကာက္ပြဲ က်င္းပေရး ေကာ္မရွင္တြင္ ၎တို႔စိတ္တိုင္းက်သူမ်ားကိုသာ ေရြးခ်ယ္ ခန္႔ထားခဲ့ျခင္းတို႔ ရွိခဲ့သည္။
(ခ) ေရြးေကာက္ပြဲ ေကာ္မရွင္ကို ေရြးခ်ယ္ ခန္႔ထားသူ နအဖကိုယ္တိုင္က လူ႔အခြင့္အေရးမ်ားကို အႀကီးအက်ယ္ ခ်ဳိးေဖာက္ေနသည္ဟု ႏိုင္ငံတကာ အသိုင္းအဝိုင္းမွ ႏွစ္စဥ္ႏွစ္တိုင္း မွတ္တမ္းတင္ခံေနရသည့္ အာဏာပိုင္ အဖြဲ႔အစည္း ျဖစ္ေနျခင္း၊ ျပည္တြင္းတြင္လည္း ၎တို႔၏ ထိုသို႔က်ဴးလြန္မႈမ်ားက သက္ေသခံ အေထာက္ အထားမ်ား အထင္အရွားရွိေနျခင္းတို႔ေၾကာင့္ ဒီမိုကေရစီ ရပိုင္ခြင့္မ်ား အျပည့္အဝ ရရွိေရးတြင္ ယံုၾကည္စိတ္ခ် အားကိုးရေလာက္ေသာ အေျခအေနတြင္ မရွိသည့္အတြက္ ၎တို႔စီစဥ္ေသာ ၂ဝ၁ဝ ေရြးေကာက္ပြဲကို လက္မခံႏိုင္စရာ ျဖစ္ရသည္။
(ဂ) ေရြးေကာက္ပြဲ ဥပေဒမ်ားတြင္ မတရားမႈမ်ား၊ မမွ်တမႈမ်ား၊ ခ်ဳပ္ခ်ယ္ တင္းၾကပ္မႈမ်ား၊ ႏွိပ္ကြပ္မႈမ်ား အစရွိေသာ ဒီမိုကေရစီစံႏႈန္းႏွင့္ မကိုက္ညီသည့္ ဥပေဒျပဌာန္းခ်က္ အမ်ားအျပား ရွိေနေသာေၾကာင့္ ၎တို႔စီစဥ္ေသာ ၂ဝ၁ဝ ေရြးေကာက္ပြဲကို လက္မခံႏိုင္ပါ။
ဥပမာ(၁) - ေရြးေကာက္ပြဲဥပေဒ အခန္း ၃ ပုိဒ္ခြဲ ၆ တြင္ ေဖာ္ျပထားေသာအခ်က္ ျဖစ္သည့္ အက်ဥ္းက်ေနသည့္ ပုဂၢိဳလ္မ်ားအေနျဖင့္ ႏိုင္ငံေရး ပါတီဝင္ ျဖစ္ခြင့္ မရွိ။
ဥပမာ(၂) - ႏုိင္ငံေရးပါတီမ်ား မွတ္ပုံတင္ျခင္း ဥပေဒ၏ အခန္း (၂) ပုဒ္မ (၆-ဂ) အရ ႏုိင္ငံေရးပါတီအျဖစ္ ေလွ်ာက္ထားမည့္ ပါတီသည္ ျပည္ေထာင္စုသမၼတျမန္မာႏုိင္ငံ ဖြဲ႔စည္းပုံအေျခခံ ဥပေဒကုိ ထိန္းသိမ္း ေစာင့္ေရွာက္မည္ ျဖစ္ေၾကာင္း ဝန္ခံေဖာ္ျပရမည္ ျဖစ္သည္။
ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ဒီမိုကေရစီ ျဖစ္ထြန္းေရးအတြက္ ျပည္သူလူထုအား ကိုယ္စားျပဳရမည့္ ႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ားအေနျဖင့္ လူထုဆႏၵမပါဘဲ အဓမၼအတည္ျပဳထားသည့္ အဆိုပါ ၂ဝဝ၈ ႏိုင္ငံဖြဲ႔စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒကုိ ထိန္းသိမ္း ေစာင့္ေရွာက္ရန္ ဝန္ခံခ်က္ေပးဖို႔ မျဖစ္ႏိုင္ပါ။
၂ဝဝ၈ အေျခခံဥပေဒကို အတည္ျပဳမည့္ လႊတ္ေတာ္မ်ားအတြက္ ေရြးေကာက္ပြဲမ်ားကို ျပဳလုပ္ရန္ လိုအပ္ေသာ ၂ဝ၁ဝ ေရြးေကာက္ပြဲဆိုင္ရာ ဥပေဒ မ်ားသည္ တရားမွ်တမႈ မရွိသည့္အျပင္ ႏိုင္ငံတကာ ေရြးေကာက္ပြဲဆိုင္ရာ စံႏႈန္းမ်ားျဖင့္ ကိုက္ညီျခင္း မရွိသည္ကိုလည္း ေတြ႔ရသည္။
အေၾကာင္းရင္း (၃) ေတြ႔ဆံုေဆြးေႏြးေရး မျဖစ္ေျမာက္ျခင္း
ေအာက္ပါအခ်က္မ်ားကို ေျဖရွင္းႏိုင္ေရးအတြက္ ျမန္မာ့ႏိုင္ငံေရးတြင္ ပါဝင္သင့္ ပါဝင္ထိုက္သည္ဟု အမ်ားက ယံုၾကည္ယူဆထားသူတို႔က အဓိပၸာယ္ျပည့္ဝစြာျဖင့္ ေတြ႔ဆံုေဆြးေႏြးရမည္ ျဖစ္ေသာ္လည္း ကိုယ္က်ဳိးကိုသာ ၾကည့္သည့္ နအဖ၏ တင္းမာေသာ သေဘာထား ရပ္တည္ခ်က္မ်ားေၾကာင့္ အဆိုပါ ေတြ႔ဆံုေဆြးေႏြးေရးက ယေန႔တိုင္ အေကာင္အထည္ ေပၚမလာႏိုင္ေသးျခင္းသည္လည္း ၎တို႔စီစဥ္ေသာ ၂ဝ၁ဝ ေရြးေကာက္ပြဲကို လက္မခံႏိုင္စရာ အေၾကာင္းရင္းတခ်က္ ျဖစ္သည္။
အမ်ဳိးသားျပန္လည္သင့္ျမတ္ေရး၊
ကုလသမဂၢ အေထြေထြညီလာခံမွ အစဥ္တစိုက္ ေတာင္းဆိုထားေသာ သံုးပြင့္ဆိုင္ ေတြ႔ဆံု ေဆြးေႏြးေရးကို အေကာင္အထည္ေဖၚေရး၊
၂ဝဝ၈ ႏိုင္ငံဖြဲ႔စည္းပံု အေျခခံဥပေဒ၊
၁၉၉ဝ ျပည့္ႏွစ္ ေရြးေကာက္ပြဲ ရလဒ္ကို လစ္လ်ဴရႈထားသည့္ အေျခအေန၊
တရားစီရင္ေရးမ႑ိဳင္ ပ်က္စီးၿပီး တရားဥပေဒ စိုးမိုးမႈ မရွိသည့္ အေျခအေန၊
လြတ္လပ္စြာ ထုတ္ေဖာ္ေျပာဆိုေရးသားခြင့္၊ စည္းရံုး ဖြဲ႔စည္း လႈပ္ရွားခြင့္ စသည့္ အေျခခံ ရပိုင္ခြင့္မ်ားကို ျပန္လည္ တိုးတက္ေကာင္းမြန္ေအာင္ မလုပ္ႏိုင္ေသးသည့္ အေျခအေန
၂ဝ၁ဝ ေရြးေကာက္ပြဲ ဥပေဒမ်ား
အေၾကာင္းရင္း (၄) ႏိုင္ငံေရး အက်ဥ္းသမားမ်ား မလြတ္ေျမာက္ႏိုင္ေသးသည့္ အေျခအေန
မည္သည့္ ရာဇဝတ္မႈကိုမွ် က်ဴးလြန္ျခင္းမရွိပဲ နအဖ အာဏာပိုင္တို႔၏ တဘက္သပ္ စြပ္စြဲမႈမ်ားျဖင့္၎၊ မမွ်တေသာ တရားစီရင္မႈမ်ားျဖင့္၎ ဖမ္းဆီး ထိန္းသိမ္းခံေနရေသာ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္၊ ဦးခြန္ထြန္းဦး အပါအဝင္ ႏိုင္ငံေရး အက်ဥ္းသမားမ်ား ၂၁ဝဝ ေက်ာ္ရွိေနရာ ထိုသူမ်ား မပါဝင္ပဲ ေရြးေကာက္ပြဲ က်င္းပျခင္းသည္ လြတ္လပ္၍ တရားမွ်တေသာ ေရြးေကာက္ပြဲ ျဖစ္သည္ဟု မည္သို႔မွ် အသိအမွတ္မျပဳႏိုင္ေသာေၾကာင့္ ၂ဝ၁ဝ ေရြးေကာက္ပြဲကို လက္မခံရျခင္း ျဖစ္သည္။
အေၾကာင္းရင္း (၅) ေရြးေကာက္ပြဲ ဝင္ၿပိဳင္မည့္ ႏိုင္ငံေရးပါတီအျဖစ္ မွတ္ပံုမတင္ရန္ အမ်ဳိးသားဒီမိုကေရစီအဖြဲ႔ခ်ဳပ္မွ ဆံုးျဖတ္ထားသည့္ အေျခအေန
အမ်ဳိးသားဒီမိုကေရစီအဖြဲ႔ခ်ဳပ္မွာ ၁၉၉ဝ ျပည့္ႏွစ္ ေရြးေကာက္ပြဲတြင္ မဲအျပတ္အသတ္ျဖင့္ အႏိုင္ရထားသည့္ တရားဝင္ ႏိုင္ငံေရးပါတီႀကီး ျဖစ္ေသာ္လည္း စစ္အာဏာပိုင္တို႔၏ ၂ဝ၁ဝ ခုႏွစ္ ေရြးေကာက္ပြဲ ဥပေဒမွာ ဒီမိုကေရစီ စံႏႈန္းမ်ားျဖင့္ ကိုက္ညီျခင္း မရွိသည့္ အခ်က္ (အထက္ေဖာ္ျပပါ အေၾကာင္းရင္း ၂) သာမက အထက္ေဖာ္ျပပါ အေၾကာင္းရင္း (၃) ႏွင့္ (၄) အရလည္း မည္သို႔မွ် လက္ခံႏိုင္ဖြယ္ရာ ရွိမေနသျဖင့္ ႏိုင္ငံေရးပါတီအျဖစ္ မွတ္ပံုတင္ ျခင္း မျပဳရန္ တညီတညြတ္တည္း ဆံုးျဖတ္ထားေသာေၾကာင့္ ၂ဝ၁ဝ ခုႏွစ္ ေရြးေကာက္ပြဲ ဥပေဒအရ က်င္းပမည္ ဆိုေသာ ေရြးေကာက္ပြဲသို႔ ဝင္ေရာက္ယွဥ္ၿပိဳင္မည္ မဟုတ္ပါ။ ထိုဆံုးျဖတ္ခ်က္အျပင္ အမ်ဳိးသားဒီမိုကေရစီ အဖြဲ႔ခ်ဳပ္၏ ေရႊဂံုတိုင္ ေၾကညာစာတမ္းကို ေထာက္ခံထားသူ ျပည္တြင္းျပည္ပမွ ျမန္မာျပည္သူမ်ား အေနျဖင့္ ၂ဝ၁ဝ ေရြးေကာက္ပြဲကို လက္ခံႏိုင္စရာ မရွိပါ။
မွတ္ခ်က္။ ။ အမ်ဳိးသားဒီမိုကေရစီအဖြဲ႔ခ်ဳပ္၏ ေရႊဂံုတိုင္ေၾကျငာစာတမ္းတြင္ ေရြးေကာက္ပြဲ၌ ပါဝင္ ယွဥ္ၿပိဳင္ရန္ အတြက္ ေတာင္းဆိုထားေသာ အခ်က္ ၄ ခ်က္
1. ၂ဝဝ၈ ခုႏွစ္ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒအား ဒီမိုကေရစီ စံႏႈန္းမ်ားႏွင့္အညီ ျပန္လည္သံုးသပ္ ျပင္ဆင္ရန္၊
2. ၁၉၉ဝ ေရြးေကာက္ပြဲ ရလဒ္အား တနည္းနည္းျဖင့္ အသိအမွတ္ျပဳရန္၊
3. ေတြ႔ဆံုေဆြးေႏြးရန္၊
4. ႏိုင္ငံေရး အက်ဥ္းသားအားလံုး လႊတ္ေပးရန္၊
အေၾကာင္းရင္း (၆) အေျခခံအားျဖင့္ ရွိေနရမည့္ အခ်က္မ်ား ရွိမေနျခင္း
ဒီမိုကေရစီ အသြင္ေျပာင္းလဲေရးအတြက္ အေျခခံ ႏွစ္ခ်က္ျဖစ္သည့္ (၁) ပါတီစံု ဒီမိုကေရစီစနစ္ကို အျပည့္အဝ အေကာင္အထည္ ေဖာ္ေရးႏွင့္ (၂) အမ်ားသေဘာတူ ေရြးခ်ယ္ထားေသာ စနစ္တက် အစီအစဥ္တရပ္ (သို႔) စီမံကိန္းတရပ္ ရွိေနေရးတြင္ ထိုႏွစ္ခ်က္စလံုး ျပည့္စံုမႈမရွိပဲ နအဖ စိတ္တိုင္းက် တဘက္သပ္ ျဖစ္ေနသေရြ႕ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ႏိုင္ငံေရးျပႆနာႀကီးမ်ား ဆက္လက္ ရွိေနဦးမည္ျဖစ္သည္။
ပါတီစံုစနစ္ကို အျပည့္အဝ အမွန္အကန္ အေကာင္အထည္ေဖာ္ေရးတြင္
1. ၁၉၉ဝ ေရြးေကာက္ပြဲတြင္ မဲအျပတ္အသတ္ျဖင့္ အႏိုင္ရထားသည့္ တရားဝင္ ႏိုင္ငံေရးပါတီႀကီးျဖစ္သည့္ အမ်ဳိးသားဒီမိုကေရစီအဖြဲ႔ခ်ဳပ္ႏွင့္ အျခား ႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ားက လြတ္လပ္စြာ ပါဝင္ယွဥ္ၿပိဳင္ႏိုင္ခြင့္ ရွိေနရ ပါမည္။
2. ဖမ္းဆီးထိန္းသိမ္းထားေသာ ႏိုင္ငံေရး အက်ဥ္းသမားမ်ားမွာ ခြၽင္းခ်က္မရွိ လြတ္ေျမာက္ၿပီး ေရြးေကာက္ပြဲ ဝင္ႏိုင္ခြင့္ ရွိေနရပါမည္။
အမ်ားသေဘာတူ ေရြးခ်ယ္ထားေသာ စနစ္တက် အစီအစဥ္တရပ္ (သို႔) စီမံကိန္းတရပ္ ရွိေနေရးတြင္
1. အမ်ားသေဘာတူ ေရးဆြဲ အတည္ျပဳထားေသာ ႏိုင္ငံဖြဲ႔စည္း အုပ္ခ်ဳပ္ပံု အေျခခံဥပေဒတရပ္ ရွိေနရပါမည္။
2. ေရြးေကာက္ပြဲေကာ္မရွင္သည္၎၊ ေရြးေကာက္ပြဲ ဥပေဒမ်ားသည္၎ အမ်ားသေဘာတူ (သို႔) ႏိုင္ငံတကာ ေရြးေကာက္ပြဲ စံႏႈန္းမ်ားအတိုင္း ျဖစ္ေနရပါမည္။
ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ဒီမိုကေရစီသို႔ အသြင္ေျပာင္းေရးမွာ မုခ် လုပ္ေဆာင္ရမည့္ ႏိုင္ငံေရး လုပ္ငန္းစဥ္ ျဖစ္သည္။ ျမန္မာ ျပည္သူမ်ားစြာက အသက္ေသြးေခြၽးမ်ားစြန္႔၍၎၊ ဘဝပ်က္ခံ၍၎ ေတာင္းဆိုထားေသာ ႏိုင္ငံေရးေမွ်ာ္မွန္းခ်က္ ျဖစ္ရံုမက ႏိုင္ငံတကာ အသိုင္းအဝိုင္းကပါ လိုလားသည့္ကိစၥလည္း ျဖစ္သည္။ ဤလုပ္ငန္းစဥ္သည္ ႏိုင္ငံတကာမွ ယေန႔ လက္ခံက်င့္သံုးေနေသာ ဒီမိုကေရစီ စံႏႈန္းမ်ားႏွင့္အညီသာ ျဖစ္ရမည္။ ဒီမိုကေရစီ စံႏႈန္းမ်ားႏွင့္ ကိုက္ညီေသာ ႏိုင္ငံေရး လုပ္ငန္းစဥ္တြင္ အေျခခံအားျဖင့္
1. အမ်ားဆႏၵကို ဦးစားေပးျခင္းႏွင့္အတူ အနည္းစု၏ ဆႏၵကိုပါ အေလးအနက္ထားျခင္း၊
2. တန္းတူညီမွ်ျခင္း၊
3. လူ႔အခြင့္အေရး ရပိုင္ခြင့္မ်ားအေပၚ လြတ္လပ္စြာ က်င့္သံုးႏိုင္ခြင့္ ရွိျခင္း၊
4. ျပည္သူတို႔အား ကာကြယ္ေပးထားေသာ တရားစီရင္ေရးစနစ္ - တနည္းအားျဖင့္ တရားဥပေဒ စိုးမိုးမႈ အမွန္တကယ္ တည္ရွိျခင္း၊
5. သတင္းမီဒီယာ လြတ္လပ္ခြင့္ ရွိျခင္း
6. လြတ္လပ္၍ ဘက္လိုက္ျခင္း မရွိေသာ ေရြးေကာက္ပြဲ ေကာ္မရွင္တရပ္ ရွိျခင္းတို႔ ပါဝင္သည္။
ဒီမိုကေရစီသို႔ အသြင္ေျပာင္းသည့္ ႏိုင္ငံေရး လုပ္ငန္းစဥ္ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ အေျခခံအားျဖင့္
1. ႏိုင္ငံေရးလုပ္ငန္းစဥ္တြင္ ပါဝင္လိုသူ ႏိုင္ငံသား မည္သူမဆို လြတ္လပ္စြာ ပါဝင္ခြင့္ ရွိရပါမည္။
2. မည္သည့္ ႏိုင္ငံေရးပါတီမဆို လြတ္လပ္စြာ ဖြဲ႔စည္း-လႈပ္ရွားခြင့္၊ ေရြးေကာက္ပြဲတြင္ ပါဝင္ယွဥ္ၿပိဳင္ခြင့္၊ ဝင္ေရာက္ မယွဥ္ၿပိဳင္ပဲ ေနလိုက ေနပိုင္ခြင့္တို႔ ရွိရပါမည္။
3. ဖမ္းဆီးထိန္းသိမ္းခံေနရသူ ႏိုင္ငံေရး အက်ဥ္းသမားမ်ား မရွိအပ္ပဲ အကယ္၍ ရွိေနခဲ့လွ်င္ ထိုသူအားလံုးကို ခြၽင္းခ်က္မရွိ အေႏွာင္အဖြဲ႔ ကင္းစြာျဖင့္ လြတ္ၿငိမ္းခ်မ္းသာခြင့္ ေပးရပါမည္။
4. ၿခိမ္းေျခာက္ အၾကပ္ကိုင္မႈ၊ အတင္းအၾကပ္ ေစခိုင္းမႈ အစရွိသည္တုိ႔ ကင္းရွင္းလ်က္ လြတ္လပ္စြာ ေရြးခ်ယ္ မဲေပးႏိုင္ခြင့္ ရွိေနရပါမည္။
5. မဲေပးႏိုင္ခြင့္ ရွိသူမ်ားကို သတ္မွတ္ရာတြင္ ႏိုင္ငံတကာ ေရြးေကာက္ပြဲဆိုင္ရာ စံႏႈန္း (သို႔) ဒီမိုကေရစီ ႏိုင္ငံ မ်ား၏ ေရြးေကာက္ပြဲဆိုင္ရာ စံႏႈန္းမ်ားအတိုင္း ျဖစ္ရပါမည္။
6. မဲေပးႏိုင္ခြင့္ ရွိသူမ်ားသည္ မဲမေပးပဲ ေနလိုက ေနႏိုင္ခြင့္ ရွိသည္။
7. ႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ား ဖြဲ႔စည္းလႈပ္ရွားခြင့္သည္ ဒီမိုကေရစီႏိုင္ငံမ်ားမွ လက္ရွိ က်င့္သံုးေဆာင္ရြက္ေနေသာ ႏိုင္ငံတကာ စံႏႈန္းမ်ားအတိုင္းသာ ျဖစ္ေနရပါမည္။
8. ႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ား၏ ဘံုရည္မွန္းခ်က္မွာ ပါလီမန္ဒီမိုကေရစီစနစ္ျဖင့္ ႏိုင္ငံကို အုပ္ခ်ဳပ္ရန္ ျဖစ္ၿပီး ဒီမိုကေရစီကို အားေပးရန္ႏွင့္ ထိန္းသိမ္းေပးရန္ စီမံကိန္းမ်ား ခ်မွတ္လုပ္ေဆာင္ႏိုင္စြမ္း ရွိရပါမည္။
9. ေရြးေကာက္ပြဲ ေကာ္မရွင္ကို္ အာဏာပိုင္တို႔က ၎တို႔စိတ္ႀကိဳက္လူမ်ားျဖင့္ တိုက္ရိုက္ ခန္႔ထားရန္ မဟုတ္ပဲ ျပည္သူအမ်ားစုမွ ယံုၾကည္ေထာက္ခံေသာ ဥပေဒဆိုင္ရာ ပညာရွင္မ်ားႏွင့္ အမ်ားသူငါ ယံုၾကည္အားကိုး ထိုက္ေသာ ကြၽမ္းက်င္ပညာရွင္မ်ားျဖင့္သာ ဖြဲ႔စည္းထားသည့္ ေကာ္မရွင္ (သုိ႔မဟုတ္) ႏိုင္ငံတကာ၏ ကုလ သမဂၢ အသိအမွတ္ျပဳ ေရြးေကာက္ပြဲဆိုင္ရာ စံႏႈန္းမ်ားအတိုင္း (သို႔) ဒီမိုကေရစီ ႏိုင္ငံမ်ား၏ ေရြးေကာက္ပြဲ ဆိုင္ရာ စံႏႈန္းမ်ားအတိုင္း ျဖစ္ရပါမည္။
10. ေရြးေကာက္ပြဲ ေကာ္မရွင္ အဖြဲ႔ဝင္တို႔သည္ အထူးသျဖင့္ ဒီမိုကေရစီ ႏိုင္ငံမ်ားမွ ေရြးေကာက္ပြဲ စည္းမ်ဥ္းမ်ားကို ေကာင္းစြာ ေလ့လာသိရွိထားသူမ်ား ျဖစ္ၿပီး ႏိုင္ငံတကာစံႏႈန္းမ်ားႏွင့္ ကိုက္ညီသည့္ ေရြးေကာက္ပြဲဆိုင္ရာ စည္းမ်ဥ္းမ်ားကို ေရးဆြဲႏိုင္သူမ်ား ျဖစ္ရပါမည္။
11. ေရြးေကာက္ပြဲဆိုင္ရာ စည္းမ်ဥ္းမ်ားသည္ ႏိုင္ငံဖြဲ႔စည္းပံု အေျခခံဥပေဒႏွင့္ ညီညြတ္ရမည္ ျဖစ္ရာ အေျခခံ ဥပေဒ ကိုယ္တိုင္က ျမန္မာျပည္သူတို႔၏ အက်ဳိးစီးပြားႏွင့္ ကိုက္ညီေအာင္ အရင္ျပင္ဆင္ၿပီး ျဖစ္ရပါမည္။
သို႔ျဖစ္ရာ အထက္ေဖာ္ျပပါ အေၾကာင္းရင္းမ်ားေၾကာင့္ ဂ်ပန္ႏိုင္ငံေရာက္ ျမန္မာ့ဒီမိုကေရစီ အင္အားစုမ်ားက ျမန္မာ စစ္အာဏာပိုင္ နအဖ၏ ၂ဝ၁ဝ ေရြးေကာက္ပြဲကို လက္မခံႏိုင္ရျခင္း ျဖစ္သည္။
0 件のコメント:
コメントを投稿